سمپاشی ساس

تخت خواب شما بهترین نقطه رفع خستگی است ولی این حالت با اولین گزش ناشی ازآن به پایان می رسد . یکی از سمپاشی های دشوار برای اکثر مردم ، نابودی این حشرات می باشد.انجام این عملیات توسط بهترین شرکت سمپاشی ،شرکت سم پاشی سلامت گستر مبین که دارای مجوز از وزارت بهداشت است به صورت تضمینی انجام می شود. طی یک بازرسی از منزل و بررسی نقاط دارای بیشترین آلودگی ،بهترین سم و بهترین روش سمپاشی برای ساس صورت می گیرد.

سمپاشی ساس

ساس بوسیله چمدان مسافرتی و یا مبلمان دست دوم و پوشاک و تابلو وارد خانه می گردد. تشخیص ساس دشوار است. آنها خیلی گریزان و شب ها فعالیت می کنند. در روی بدن اثری جز گزش باقی نمی گذارند.

آنها در مبل ها ، پرده ها ، پشت کاغذ دیواری ،داخل تجهیزات الکتریکی مانند تلویزیون، پریز برق، وسایلی که زیر تخت نگهداری میشوند و تخت و تشک مخفی می شوند.

ساس ها از خود چه علائمی باقی میگذارند؟

1)گزش روی بدن که گاهی اوقات همه ی افراد منزل را گزش نمی کنند.

2)وجود لکه های خون روی تحت یا روبالشتی.

3)وجود لکه های سیاه در گوشه های مبلمان ،تشک و شکاف دیوار.

چرا باید از سمپاشی توسط افراد غیر متخصص پرهیز کرد و کاررا به شرکت سمپاشی معتبر بسپارید؟

ساس ها به خیلی از سموم مصرفی موجود در فروشگاه ها مقاوم هستند و نحوه سمپاشی ساس یک کار تخصصی است.

ساس چیست ؟

چرخه زندگی ساس
چرخه زندگی ساس

آنها بیضی شکل هستند و دارای رنگ زرد تا قهوه ای مایل به قرمز هستند، که بعد از تغذیه به رنگ قرمزخون تبدیل می شوند.آنها شب ها بر روی انسان گزش می کنند.بیشتر تولید مثل آنها در هوای گرم است.

معمولا به صورت خطی یا خوشه ایی گزش ایجاد میکنند. رنگ تخم ها سفید است ، به اندازه یک دانه نمک کشیده و به صورت دسته ای گذاشته می شوند . دارای یک ماده چسبنده نیز هستند و به هر سطحی تقریبا می چسبند.

تخم ها حدودا 14 روز طول میکشد که بیرون بیایند و ظرف مدت 1 الی 2 ماه به مرحله بالغ شدن می رسند. طول عمر ساس ها حدودا 10 ماه است البته آنها 4 الی 5 ماه میتوانند در حالت خواب باقی بمانند.اندازه ساس ها به 4 الی 5میلی متر میرسد.قرمزی خارش و تورم از علائم گزش توسط ساس ها هستند.

معمولا به صورت خطی ایجاد گزش می کنند و در طول شب از انسان ها تغذیه میکنند و همیشه ترجیح میدهند که نزدیک محل تغذیه خود باشند.

ساس از چه چیزی تغذیه می کند؟

آلودگی یا وضع نامناسب بهداشت هیچ ربطی به ساس ندارد.وجود ساس ها بستگی به مصرف خون از میزبان دارد . معمولا در هنگام خوابیدن افراد به سمت انسان هجوم می آورد و گزش و خونخواری ایجاد می کند.

علائم آلودگی به ساس چیست؟

1)وجود لکه های خون روی پارچه و کوسن و تخت

2)وجود گزش روی بدن

3)مشاهده پوست هایی در کنار کوسن و تخت

4)وجود یکسری نقاط تیره روی کناره های دیوار

چگونه از شر ساس خلاص شویم؟

1)تمیز نگه داشتن رختخواب ها و فرش و مبل

2)استفاده از خدمات سمپاشی منزل توسط شرکت سلامت گستر مبین

با استفاده از روش های سمپاشی مایع و استفاده از قوی ترین سم ساس

اقدامات لازم قبل از سمپاشی ساس؟

ابتدا باید همه کتاب ها ، جعبه ها ، کفش ها را بررسی کرده و در نایلون بگذاریم . کشو و کمد ها را خالی از لباس کنیم . با جارو تمامی درزها و ریل کمد ها و نقاط اتصال پیچ ها در تخت خواب جارو زده شود.

بالای پرده ، دورتا دور فرش و ریشه های آن بوسیله جاروبرقی ، تمیز شوند . تشک تخت را برداریم . چوب زیر آن ، محل اتصال پایه های آن و درزهای احتمالی در آن جاروبرقی زده شود.

بعد از جارو ، کیسه جارو را به طور ویژه ایی در نایلون قرار داده و در سطل زباله قرار داد.

رفتار ساس ها

ساس ها پیوسته از نور فراری‌اند و در روز دیده نمی شوند. آنها حتی در شب نیز از مکان های نورانی  و دارای حرکت دوری می‌کنند. برای یافتن میزبان مورد نظر خود  از دی اکسید کربن، گرما و رطوبت محیط   استفاده  می کنند. وقتی میزبان یک انسان باشد  بهترین نواحی تغذیه برای ساس‌ها معمولا  نواحی صورت، گردن، بازوها و دست ها می‌باشند که بیشتر در معرض گزش هستند.

معمولا در هنگام تغذیه، ساس‌ها مواد ضد انعقادی و بی حس کننده‌ای از طریق بزاق دهان  ترشح می‌‌شود، که وارد بدن میزبان (انسان) شده، که در آن صورت میزبان قادر به انجام هیچ مزاحمتی برای ساس نمی‌باشد. معمولاً این گزش ایجاد واکنش آلرژیک به شکل  حلقه‌ای قرمز رنگ، ورم یا جوش  بی رنگی در محل می کند.

  ساس‌ پس از تغذیه، با دفع یک  ماده  نیمه جامد و چسبناکی لکه‌های سیاه مایل به قرمز را روی تشک، بالش و مبلمان مجاور باقی می‌گذارد. این لکه ها و بوی مواد مدفوع نشانه خوبی برای وجود ساس است.

شرکت سمپاشی ساس
نقاط آلوده به ساس در منزل

ساس ها علاقه زیادی به اشیا و لوازم چوبی، کاغذی و پارچه ای دارند. بیشتر در این نواحی زندگی می کنند.آنها می توانند روی سطوح  سنگی، فلزی یا گچی به حیات خود ادامه دهند در مکان‌های کثیف و مرطوب، معمولاً ساس ها در خوابگاه‌ها، داخل  بافت‌های تشک، شیارهای تختخواب‌ها ، مبلمان، کمدها، کابینت‌ها، صفحات چوبی، چهارچوب در و پنجره، قاب عکس‌ها، زیر کاغذ دیواری مرطوب و در اتاق‌ خواب میزبان دیده می‌شوند.

همچنین ساس ها درزمان کوتاهی  جابه جا خواهند شد و به جاها و اتاق های دیگر مکان  آلوده  هجوم می آورند. حتی در آپارتمان ها  ساس ها می توانند از واحدی به واحد دیگر منتقل شوند. هجوم ساس‌ها  با فاصله مکانی از محل آلوده شده زمانی اتفاق می‌افتد که اشیاء آلوده  که میزبان با آنها در ارتباط مستقیم بوده و  به مکان جدید منتقل شوند. 

همچنین، افراد که در محیط آلوده زندگی می‌کنند  یا در مکان آلوده به عنوان مهمان وارد می‌شوند  می‌توانند ساس‌ها را در لباس، چمدان و کیف  به مکانی دیگر انتقال دهند.


 ابتدا باید بدانیم شناخت درست قبل از هر گونه درمان ساس حائز اهمیت است زیرا اطلاعات دریافتی  و شناختی از  افراد در معرض آلودگی با ساس، در بیشتر مواقع اشتباه بوده و قابل اعتماد نیستند.

 ساس ها اغلب با حشراتی نظیر کنه، کک، سوسک، سوسک فرش یا سایر حشرات اشتباه گرفته می شوند. علاوه بر این، گزش و واکنش آلرژیک، همیشه دلیلی بر هجوم حمله ساس‌ها نیست، زیرا  گزش حشرات و آفات مختلف غیر از ساس  نیز ممکن است در انسان ایجاد آلژی کند  این واکنش  در افراد مختلف، متفاوت است. 

مطالعه و بررسی  رفتار های ساس‌ها برای  برآورد میزان آلودگی  محیط قبل از بازرسی و تاثیر درمان ساس پس از کنترل، حائز اهمیت است. ازین بابت در زیر انواعی از روش های بازرسی و کنترل ساس بیان می‌شود.

بازرسی محل آلوده به ساس

متخصصان قبل از اینکه درمان ساس را به صورت کلی شروع کنند این بازرسی  را برای تعیین مکان‌های آلوده یا تخمین اثربخشی پس از درمان ساس انجام می دهند. می‌توان  برای شناسایی ابتدایی محیط آلوده، بازرسی‌های بصری اندکی  توسط کار آموزان، کارمندان یا کارکنان آموزش دیده، انجام داد.

افراد منتخب برای بازرسی باید تمامی علایم ساس را نظیر لکه‌های سیاه مایل به قرمز، تخم‌ها، “پوست” ساس و تخم را در محل زندگی  آنها (محیط آلوده) به عبارتی  در خوابگاه‌ها و مکان‌های  تردد انسان (میزبان) جستجو کنند. علاوه بر این بقایای ساس ها تولید کپک و بوی شیرین نامطبوعی خواهد کرد که نشان دهنده میزان  سطح آلودگی  محیط  است.

کنترل مکانیکی ساس

در برنامه‌های IPM ساس‌ها کنترل مکانیکی از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا در بسیاری  لوازم خانه استفاده از حشره کش  باعث از بین رفتن کامل ساس ها  نمی‌شود. کنترل مکانیکی غیر شیمیایی  بوده و سبب آلودگی محیط زیست نخواهد شد و با آن سازگار است. با این حال، کنترل مکانیکی نیز به طور کامل اثر گذار نبوده و آلودگی  ساس ممکن است  به طور کامل از بین نرود.

شستشو و خشک کردن با گرما

برای از بین بردن ساس‌ها از روی لوازم قابل شستشو مانند ملحفه، پتو، پرده، بالش، لباس و  لوازم مشابه می‌توان از آب گرم و صابون و خشک کردن با حرادت و دمای بالا  استفاده کرد.  استفاده  از ماشین لباسشویی و خشک کن در دمای بالا به مدت 15 تا 30  یک راه حل ماثر جهت از بین بردن ساس ها است.  همچنین  دمای 131 درجه فارنهایت یا بالاتر برای  ساس ها کشنده است.  ولی عکس این عمل یعنی شستشو   در آب سرد و خشک کردن در دمای پایین تر ممکن است ساس را از بین نبرد.

جاروبرقی
از جاروبرقی  می توان برای از بین بردن پوره ها، پوست های ریخته شده و ساس های مرده استفاده کرد.  ولی بکار بردن جاروبرقی چندان هم مؤثر نیست زیرا  ممکن است تخم‌های ساس همگی برداشته نشوند و مقداری از آن در محیط باقی  بماند.

در استفاده از جارو برقی به عنوان یک روش موثر باید هر روز به طور کامل  جارو کشید . به تمام قسمت‌های ممکن اجسام جاروبرقی برسد وبلافاصله کیسه جاروبرقی را در یک کیسه پلاستیکی در بسته قرار داده و دور انداخته شود.

از بین بردن ساس با بخار 

در اشیایی مانند  مبلمان، صندلی ها، تخت ها،  فرش ها و غیره  که در آنها ساس ها را نمی توان آنها را با حشره کش از بین برد، می توان از بخار  استفاده کرد (شکل 9 را ببینید) . بخارپزها مختلفی موجود است که از نظر قیمت، گرمایش و زمان کار متفاوت هستند.   بخار پزهایی که  سرهای بخار کوچک دارند و آنهایی که مجهز به برس هستند  از کیفیت کمی برخوردارند زیرا این امکان وجود دارد که فشار بخار و موها   به طور تصادفی ساس‌ها را از سطح مواد روی زمین جدا کند. با این وجود، این گونه از بخار پز ها  ممکن است  زمانی که ناحیه برای سر بزرگتر خیلی کوچک باشد، مناسب باشند.

کنترل شیمیایی و سمپاشی ساس

 یکی از متداول‌ ترین روش ها برای مدیریت هجوم ساس ها کنترل شیمیایی است.  با این وجود استفاده از حشره کش ها همیشه به تنهایی  کارسازنیستند.

به دفعات  ممکن است به مقدار بیشتری از محصول استفاده شود، که می تواند  به بالا رفتن مقاومت در برابر حشره کش ها منجر شود و اثر گذاری محصول را کاهش دهد.